Szemelvények a tisztálkodási kultúránk történetéből
Frank PONT Szabó Bt.
9484 Sopron-Pereszteg
Petofi S. u. 3
Telefon 00-36 99 / 532-100
|
|
|
|
|
A Fürdõtippek
magazin 2003/2 számában megjelent
TISZTA ERKÖLCS, PISZKOS KÉZ
címû cikke
Szöveg: Podonyi Hedvig
Kép-reprodukciók: Fürdõtippek-Archív |
|
Munkahelyünkre sietve,
a reggeli gyors zuhanyozás közben, vagy fárasztó
nap után egy kád forró vízbe
merülve aligha jut eszünkbe, micsoda luxust
élvezhetünk. Pedig így van, hiszen
a tisztálkodás örömeit a régmúltban
még a nagy hatalmú uralkodók sem
feltétlenül ismerték. Sot, a személyi
higiéné, a tisztaság „piszkos
ügynek” számított. |
|
 |
|
|
A tisztálkodási kultúrával kapcsolatos
elsõ utalásokat a vallási elõírásokban
találjuk. A mosakodás nem csupán a test,
de a lélek megtisztítását is szimbolizálta,
s ezért mindig meg kellett hogy elõzze az imádságot,
illetve az áldozatok bemutatását, vagyis
az Istennel való rituális kapcsolatteremtést. |
|
Kád a házteton |
|
Izrael fiainak-lányainak hasonló
okból kellett megfürdeniük és ruhát
mosniuk amennyiben „tisztátalanná váltak”,
például leprással vagy holttesttel érintkeztek,
bûnt engesztelõ áldozat húsát
érintették, magömlés, vérfolyás,
havi vérzés esetén. A hõségtõl
sújtott tájakon ráadásul kellemesnek
is bizonyulhattak a hûsíto vízcseppek.
A természetes vizek által nyújtott fürdési
lehetõségeken túl már az ókorban
is léteztek mesterséges, épített
fürdõk. Ötezer esztendõs fürdokultúráról
tanúskodnak az Indus folyó melletti Mohendrso-Daro
romjai, amelyek között közmuvesített
(!) fürdoszobákra leltek a régészek.
|
 |
|
A Bibliában ugyancsak számos
utalást találunk a házi fürdõzés
szokására. Zsuzsánna a gyümölcsöskertjébe
vitetett kádban fürdött, amikor meglesték
a kéjsóvár vének; A gyönyörû
Batsebát (Betsebét), Urijah fürdõzõ
feleségét királyi palotája
tetõteraszáról látta meg Dávid.
A ház tetején elhelyezett bronz-, késõbb
terrakottakád nem volt ritkaság, ennek kényelmét
azonban túlszárnyalták az i.e. 19.
századi Tell-Adzsúl úri házai,
amelyek fürdõszobáit vízelvezetõvel
is ellátták. |
|
|
Ókori fitneszcenter |
|
Már a görögök is
építettek meleg vizes, nyilvános
fürdõket, ám a rómaiaknál
valósággal kivirágzott a fürdõkultúra.
A fürdõk hatalmas, elegáns épületekben
kaptak helyet, és a társas élet színhelyeivé
váltak. Ilyen „fitnesz- és szórakoztatócenter”
muködött annak idején Aquincumban is,
amely fénykorát az i.sz. II-III. században
élte.
Az idõszámításunk kezdete
körül történt római katonai
megszállást követoen a település
ekkora Alsó-Pannónia tartomány fõvárosává
vált római helytartói palotával
a mai óbudai Hajógyári-szigeten.
Az itt állomásozó seregnek több
közfürdõ állt rendelkezésére. |
|
 |
|
 |
|
Aki belépett, a pénztár elõtt
találta magát, ahonnan a vetkozõ
helyiségbe jutott. Innen két kisebb terem
nyílott, valószínûleg egy zuhanyozó,
valamint egy fal- és padlófûtéssel
ellátott olajozó-, masszírozó
helyiség. |
|
|
Az elõcsarnok a frigidariumba, azaz a hideg fürdobe
vezetett, majd a tepidarium, vagyis a langyos fürdõ,
végül a caldarium, a meleg fürdõ következett.
Gõzfürdot és kádfürdõt
is igénybe vehettek a kliensek. A termeket kemencékkel
fûtötték kívülrõl; az elhasznált
vizet a helyiségek padlója alatt futó csatorna
vezette el egy fõcsatornába, amely a Dunába
torkollott. Persze, ez csupán afféle egyszerû,
provinciális intézmény volt. A Róma
szívében épült, palotaszerû
elit fürdõket pompásabbnál pompásabb
mozaikok, falfestmények, szobrok díszítették,
és hozzájuk sportcsarnokok, könyvtárak
is csatlakoztak. |
|
Piszkos évszázadok |
|
Könnyû lenne többé-kevésbé
jóindulatú fensõbbségtudattal,
lenézéssel tekintenünk a középkorban
élõ átlagemberre alacsony fokú
higiénés igényei miatt, ám
gondoljunk csak bele: akkoriban a fürdéshez
szükséges meleg víz elõállítása
nem egyszerûen a megfelelõ csap elfordítása
útján történt. Hidegebb évszakokban
ehhez fát kellett vágni, tüzet kellett
rakni, több fordulóval vizet hozni vagy hozatni
a legközelebbi folyóból, patakból,
forrásból vagy kútból, azt
megmelegíteni, alkalmas fürdõedénybe
tölteni (már ha akadt ilyen a háznál),
aztán megfürdeni a néhány négyzetméternyi
sötét és füstüs, vagy éppen
tágasabb, ám hideg és huzatos lakótérben,
esetleg a népes család vagy szolgaszemélyzet
érdeklõdésétol kísérve.
Végül pedig alkalmas helyre ki is kellett
önteni a fürdõvizet. Ez nemcsak fárasztó
és körülményes, hanem meglehetõsen
kockázatos eljárás is volt, hiszen
például egy tüdõgyulladás
akkoriban végzetes betegségnek számított.
|
|
 |
|
Kézenfekvõbb megoldást kínáltak
a hévizes források, ám lássuk be:
ma sem sokan vágnánk át mondjuk mínusz
tíz fokban erdõn-mezõn, hogy a sáros
vagy sziklás forrásvidéken egy jót
fürdõzhessünk. Igaz, kiépített
területek is léteztek, amelyeken gallyakból
összetákolt bódék, a tehetõsebbek
számára sátrak jelentették a felsõbb
komfortfokozatot. A betegek számára egyes helyeken
mai szemmel nézve igencsak szerény kivitelû
ispotályépületek biztosították
a gyógyvizekhez való hozzáférést. |
|
Keleti kényelem
|
|
 |
|
A török hódoltság
idõszakában sorra épültek hõforrásaink
mentén az ilidzsék, vagyis a meleg vizes
fürdõk, amelyek a tisztálkodás
lehetõségének megteremtésén
túl általános kondíciójavító
funkciót is elláttak. Az utazók elbeszéléseibol
pontos leírást kaphatunk ezekrol. Steinach
császári követ például
így emlékszik vissza egy budai fürdoben
szerzett élményére 1583-ból:
„…csodaszép, nagyszeru fürdõ
ez, mely ontja a természetes, csaknem forró
ásványvizet, és berendezése
is kitunõ. Az elsõ helyiség négyszögû
elõcsarnok, közepén kõbõl
kiformált fontána, melynek egyes nyílásaiból
hideg víz folyik. Ugyanitt a falak mentén
padok húzódnak; a fürdõzés
után ki-ki kedvére pihenhet ezeken.” |
|
|
Leírja az ezután következõ teremben
található szépen díszített,
vörös márványkõ forrásfõt,
majd a templomok elõcsarnokához hasonlatos kialakítású
gõzfürdot és az ebbõl nyíló
nyiratkozó- és tisztálkodó helyiséget,
végül pedig a fürdõsök tevékenységét,
akik egyértelmûen csontkovácsként
is mûködtek, lábukkal dögönyözve
a vendég hátát, akinek aztán „hátraszorítják
a karját és alaposan megtornáztatják.
Végül pedig kezeik közé ragadják
a páciens fejét, s ide-oda rázzák
és taszigálják… hogy nyakcsigolyája
szinte ropog – mindez azonban nem okoz ártalmat,
sot nagyon is jólesik.” |
|
|
|
 |
|
|
|
|
Frank PONT Szabó Bt. 9484 Sopron-Pereszteg, Petőfi S. u. 3 Tel / Fax: 00-36 99 / 532-100
|
|
|